Festiwal Scena Wolności

Szanowni miłośnicy teatru!

Miasto Słupsk, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku pragną zaprosić Państwa na czwartą edycję festiwalu „Scena Wolności”, który odbędzie się między 17 a 28 listopada 2023 roku. Festiwal jest przeglądem najważniejszych spektakli z całego kraju – zarówno najnowszych, jak i tych, które stały się już legendami teatralnymi. Pokazujemy sztuki zaangażowane społecznie i komentujące aktualną rzeczywistość. Przedstawienia, które przełamują granice – zarówno w podejmowanej tematyce, jak i formie artystycznej. Inscenizacje dramatów polskich autorów, mówiące o Polsce tu i teraz.

Podczas poprzednich edycji lokalna społeczność miała okazję zobaczyć najgłośniejsze przedstawienia ostatnich lat. Pokazaliśmy między innymi „Naszą klasę” T. Słobodzianka z Teatru Dramatycznego w Warszawie, „Klątwę” S. Wyspiańskiego z Teatru Powszechnego w Warszawie, „Lubiewo” M. Witkowskiego i „Korę – Boską” K. Chlebny z Teatru Nowego Proxima w Krakowie, „Samotność pól bawełnianych” B. Koltèsa z Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach czy „Pawia królowej” Narodowego Starego Teatru w Krakowie.

W tym roku zaprosiliśmy spektakle, które często zmieniły historię nie tylko tworzących je artystów, ale często również teatrów, w których powstały.

Tematem aktualnego przeglądu jest kondycja człowieka – artysty. Spektakle, które pokażemy cechuje prostota i bezpośredniość, poszukiwanie w zmieniającym się świecie swojego miejsca przez twórcę. Będą to spektakle powstałe kilka miesięcy temu, ale również przed pięćdziesięciu laty! Będzie zabawnie, wzruszająco, zaskakująco. Zobaczymy najgłośniejszy debiut ostatnich lat – przedstawienie Anny Karasińskiej „Ewelina płacze” z TR Warszawa oraz zdobywcę Grand Prix konkursu Boska Komedia – spektakl „Łatwe rzeczy” tej samej autorki z Teatru im. S. Jaracza w Olsztynie. Agnieszka Przepiórska pokaże spektakl „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej” za który właśnie otrzymała Nagrodę im. A. Zelwerowicza miesięcznika Teatr. W programie znajdą się grane nieprzerwanie od pół wieku przedstawienia B. Schaeffera i M. Grabowskiego „Scenariusz dla trzech aktorów” oraz „Kwartet”. Teatr Nowy Proxima z Krakowa pokaże głośno komentowane przedstawienie „NaXuj. Rzecz o Prezydencie Zelenskim” a festiwal zamknie prezentacja zdobywcy Grand Prix tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – spektaklu „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach. Nowy Teatr podczas imprezy będzie reprezentowała nasza najnowsza premiera – „Gotki” A. Pałygi w reżyserii D. Kopiec przygotowana w ramach konkursu Instytutu Teatralnego „Dramatopisanie”, którego słupski teatr już po raz trzeci jest laureatem.

Przed nami 11 dni wspaniałej przygody ze sztuką. Do zobaczenia w Nowym Teatrze!

Krystyna Danilecka-Wojewódzka
Prezydentka Miasta Słupska

Dominik Nowak
Dyrektor Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku

Program:


17-19.11 godz. 19:00 „Gotki” reż. D. Kopiec | Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku


21.11 godz. 19:00 „Ewelina płacze” reż. A. Karasińska | TR Warszawa


22.11 godz. 19:00 „NaXuj. Rzecz o Prezydencie Zelenskim” reż. P. Sieklucki | Teatr Nowy Proxima w Krakowie


24.11 godz. 19:00 „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej” reż. A. Gryszkówna | Dom Spotkań z Historią w Warszawie


25.11 godz. 19:00 „Łatwe rzeczy” reż. A. Karasińska | Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie


26.11 godz. 17:00 i 19:00 „Scenariusz dla trzech aktorów” reż. M. Grabowski | Teatr Scena Stu w Krakowie/Agencja Eskander


27.11 godz. 17:00 i 19:00 „Kwartet” reż. M. Grabowski | Teatr Scena Stu w Krakowie/Agencja Eskander


28.11 godz. 19:00 „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”  reż. M. Pakuła | Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach | Spektakl odbędzie się na scenie Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara w Słupsku

Po każdym spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami prowadzone przez krytyka teatralnego Tomasza Domagałę.


Program w wersji PDF: pobierz


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego