spektatkle

Kupiec wenecki

Autor: Wiliam Shakespeare
Autor przekładu poetyckiego: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Scenografia: Kaja Migdałek
Opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski

Obsada: Igor Chmielnik, Monika Janik, Adam Jędrosz, Anna Kończal (gościnnie), Krzysztof Kluzik, Wojciech Marcinkowski, Kacper Sasin (gościnnie) oraz Sławomir Głazek (nagranie video).

W ścieżce dźwiękowej spektaklu Kupiec wenecki wykorzystano miedzy innymi nagrania dźwiękowe udostępnione na platformie freesound.org na licencji Creative Commons autorstwa: jakobthiesen, tim.kahn, Pfannkuchn, juskiddink, Robinhood76, Exacom, Yuval.

Premiera 16.02.2019 r. Duża Scena – Nowy Teatr w Słupsku
Program spektaklu: Program Kupiec wenecki

Czas trwania spektaklu 2 godz. 25 min. (z przerwą)
Bilety: normalny 40 zł, ulgowy 35 zł, grupowy 30 zł
Kup bilet online: https://iframe193.biletyna.pl/if/artist/a/12512

Porcja, wypełniając wolę zmarłego ojca, godzi się na dziwaczny eksperyment, w którym stawką jest ona sama. Bassanio, pozbawiony dopływu gotówki, jest w stanie posunąć się naprawdę daleko, ale czy tylko o pieniądze w tej grze chodzi? Antonio – bogaty kupiec, jest w stanie zaryzykować własne ciało, bo zdaje sobie sprawę, że bez miłości wszystko co ma, jest tylko chwilowym błyskiem przemijającej jak młodość przyjemności. Skrzywdzony przez prześladowanie ze względu na swoją narodowość i religię Żyd Schylock decyduje się na radykalny krok, aby wywalczyć sobie prawo do szacunku. Wszystkim chodzi o coś więcej. Wszyscy chcą czegoś bardziej realnego, namacalnego.

Shakespeare w zderzeniu ze współczesnością zawsze ujawnia nieznane pokłady aktualności. Nie pyta czy gramy role. To jest oczywiste. Narodowość, religia, status społeczny, płeć – to tylko sposoby radzenia sobie z rzeczywistością, wymyślone reguły. Pytanie czy powinniśmy ich przestrzegać? Czy da się w pełni z nich zrezygnować? Skoro i tak gramy role, to lepiej jest, jak Antonio
w pierwszej scenie, zdecydować się na tę tragiczną, czy mimo wszystko, jak w klasycznej komedii, walczyć o happy end?

Spektakl otrzymał nagrodę Złotego Yoricka 2019 Festiwalu Szekspirowskiego  jako najlepsza polska inscenizacja szekspirowska sezonu 2018/2019.

Spektakl został uznany za Przedstawienie Roku 2019 przez Kapitułę Nagród Teatralnych Marszałka Województwa Pomorskiego.

Monika Janik otrzymała za rolę Porcji w „Kupcu weneckim” Nagrodę im. Prof. Jana Ciechowicza dla „nadziei” pomorskiego teatru.

W rankingu wydarzeń teatralnych 2019 roku województwa pomorskiego przygotowanym przez „Gazetę świętojańską” spektakl otrzymał nagrody w kategoriach:

Najlepszy spektakl dramatyczny: „Kupiec wenecki”
Najlepsza reżyseria: Szymon Kaczmarek („Kupiec wenecki”)
Najlepsza muzyka: Żelisław Żelisławski („Kupiec wenecki”)
Najlepsza scena: finałowa z „Kupca weneckiego”
oraz nominacje w kategoriach:
Najlepszy spektakl („Kupiec wenecki”)
Najlepsza aktorka w roli głównej (Monika Janik w „Kupiec wenecki”)
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej (Adam Jędrosz w „Kupiec wenecki”).

 

W rankingu teatralnym miesięcznika „Menażeria” za 2019 rok spektakl został wyróżniony w 3 kategoriach:
A jak aktorka (Monika Janik za rolę Porcji w „Kupcu Weneckim”)
A jak Aktor (Wojciech Marcinkowski za rolę Bassanio w „Kupcu Weneckim”)
P jak Przedstawienie („Kupiec Wenecki”).

 

„Merchant of Venice”

Portia, fulfilling her late father’s will, takes part in a weird experiment where she herself is at stake. Bassanio, cut-off from cash, is ready to take it as far as it gets, but is it only about the money? Antonio, a wealthy merchant is prepared to risk his own body, as he realizes that without love, all he possess is only a glitter of pleasure fading as soon as youth. Jew Shylock, harassed and persecuted due to his nationality and religion decides to make a radical move in order to gain respect. Everyone crave for something more, want something real, physical. 

The Merchant of Venice from Słupsk directed by Szymon Kaczmarek treats the most ambiguous, uneasy and uncomfortable of Shakespeare’s plays as if it were written today – in a world of recurring monsters of anti-Semitism, furious reactions to the emancipation of women, all those poisonous stereotypes that have always lived or are just waking up. Nothing in Kaczmarek’s performance is just good or bad. There are no homogeneous heroes. People repay evil for evil, injustice with injustice. Excluded and hidden can behave immorally, suspiciously and dishonestly. And everyone loses, being cheated in the end. Kaczmarek takes us to the port, where, as Kora sang, it is difficult to breathe in the heat.