spektatkle

Kupiec wenecki

Autor: Wiliam Shakespeare
Autor przekładu poetyckiego: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Scenografia: Kaja Migdałek
Opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski

Obsada: Igor Chmielnik, Monika Janik, Adam Jędrosz, Anna Kończal (gościnnie), Krzysztof Kluzik, Wojciech Marcinkowski, Kacper Sasin (gościnnie) oraz Sławomir Głazek (nagranie video).

W ścieżce dźwiękowej spektaklu Kupiec wenecki wykorzystano miedzy innymi nagrania dźwiękowe udostępnione na platformie freesound.org na licencji Creative Commons autorstwa: jakobthiesen, tim.kahn, Pfannkuchn, juskiddink, Robinhood76, Exacom, Yuval.

Premiera 16.02.2019 r. Duża Scena – Nowy Teatr w Słupsku

Czas trwania spektaklu 2 godz. 25 min. (z przerwą)

Porcja, wypełniając wolę zmarłego ojca, godzi się na dziwaczny eksperyment, w którym stawką jest ona sama. Bassanio, pozbawiony dopływu gotówki, jest w stanie posunąć się naprawdę daleko, ale czy tylko o pieniądze w tej grze chodzi? Antonio – bogaty kupiec, jest w stanie zaryzykować własne ciało, bo zdaje sobie sprawę, że bez miłości wszystko co ma, jest tylko chwilowym błyskiem przemijającej jak młodość przyjemności. Skrzywdzony przez prześladowanie ze względu na swoją narodowość i religię Żyd Schylock decyduje się na radykalny krok, aby wywalczyć sobie prawo do szacunku. Wszystkim chodzi o coś więcej. Wszyscy chcą czegoś bardziej realnego, namacalnego.

Shakespeare w zderzeniu ze współczesnością zawsze ujawnia nieznane pokłady aktualności. Nie pyta czy gramy role. To jest oczywiste. Narodowość, religia, status społeczny, płeć – to tylko sposoby radzenia sobie z rzeczywistością, wymyślone reguły. Pytanie czy powinniśmy ich przestrzegać? Czy da się w pełni z nich zrezygnować? Skoro i tak gramy role, to lepiej jest, jak Antonio
w pierwszej scenie, zdecydować się na tę tragiczną, czy mimo wszystko, jak w klasycznej komedii, walczyć o happy end?

Spektakl otrzymał nagrodę Złotego Yoricka 2019 Festiwalu Szekspirowskiego  jako najlepsza polska inscenizacja szekspirowska sezonu 2018/2019.

 

„Merchant of Venice”

Portia, fulfilling her late father’s will, takes part in a weird experiment where she herself is at stake. Bassanio, cut-off from cash, is ready to take it as far as it gets, but is it only about the money? Antonio, a wealthy merchant is prepared to risk his own body, as he realizes that without love, all he possess is only a glitter of pleasure fading as soon as youth. Jew Shylock, harassed and persecuted due to his nationality and religion decides to make a radical move in order to gain respect. Everyone crave for something more, want something real, physical. 

The Merchant of Venice from Słupsk directed by Szymon Kaczmarek treats the most ambiguous, uneasy and uncomfortable of Shakespeare’s plays as if it were written today – in a world of recurring monsters of anti-Semitism, furious reactions to the emancipation of women, all those poisonous stereotypes that have always lived or are just waking up. Nothing in Kaczmarek’s performance is just good or bad. There are no homogeneous heroes. People repay evil for evil, injustice with injustice. Excluded and hidden can behave immorally, suspiciously and dishonestly. And everyone loses, being cheated in the end. Kaczmarek takes us to the port, where, as Kora sang, it is difficult to breathe in the heat.

 

Najbliższe spektakle:
31.01.2020, godz. 19.00
01.02.2020, godz. 18.00