Jury konkursu na treatment sztuki teatralnej inspirowanej postacią Triny Papisten w składzie: Sylwia Chutnik, (pisarka, przewodnicząca Jury), Michał Witkowski (pisarz), Anna Jazgarska
(publicystka, krytyczka teatralna), Iwo Vedral (reżyser teatralny) oraz Dominik Nowak (dyrektor Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku) po przeczytaniu 119 zgłoszonych utworów postanowiło zakwalifikować do II etapu konkursu prace:
• „Hexenprozesse” autorstwa Aleksandry Zielińskiej,
• „Portret kobiety z barankiem” autorstwa Weroniki Marii Kuśmider i Adriana Szafrańskiego,
• „Trina. Niech nie gaśnie nigdy” autorstwa Mariusza Gołosza.
Tekst „Hexenprozesse” to współczesne spojrzenie na symbol wiedźmy w kulturze i to jak ewoluował on przez lata, szczególnie w kontekście zmian praw kobiet w Polsce. Autorka odnosi się do postaci Triny Papistan jako symbolu wolności i wyzwolenia, kobiety, która chce żyć według własnych zasad i zostaje za to ukarana w najbardziej okrutny sposób. Scenariusz utrzymany jest w absurdalno – śmiesznym klimacie, wyróżnia się oryginalnym językiem i sposobem prowadzenia narracji.
Treatment scenariusza „Portret kobiety z barankiem” odnosi się do konsekwencji reformacji i zmian religijno -społecznych zachodzących w Europie przełomu XVII i XVIII wieku. Czasu, kiedy świat przestał być prosty a podział na dobrych wierzących i złych niewiernych nie był już oczywisty. Postać Triny Papisten, spalonej na stosie w Stolp w 1701, jest tutaj punktem wyjścia do stworzenia opowieści o społeczności uwikłanej w politykę i religię, stojącej w rozkroku pomiędzy tym, co boskie i tym, co ludzkie. Tekst jest rodzajem teatralnej fantazji o kobiecie, która być może w innym czasie i w innym miejscu mogłaby zostać uznana za świętą, ale tak się akurat złożyło, że posądzona o bycie czarownicą spłonęła na stosie.
Natomiast autor treatmentu „Trina. Niech nie gaśnie nigdy” historię Katarzyny Zimmerman umiejscowił w świecie będącym hybrydą współczesności i początku XVIII wieku. Scenariusz jest dialogiem z „legendą o słupskiej czarownicy”, porusza tematykę buntu, równouprawnienia i absurdalności ustalanych norm społecznych. Mariusz Gołosz w swojej propozycji żongluje konwencjami dramaturgicznymi wprowadzając kolejne tematy do dramatu.
Trzy osoby/zespoły zakwalifikowane do II etapu konkursu podpiszą z Nowym Teatrem
im. Witkacego w Słupsku umowy na napisanie pełnego scenariusza spektaklu. Termin realizacji zadania upływa 5 sierpnia 2024 r. Do 10 sierpnia 2024 r. Jury wybierze zwycięski dramat, na podstawie którego zostanie wyprodukowany spektakl. Premiera nagrodzonego tekstu w reżyserii Iwo Vedrala odbędzie się 21 grudnia 2024 roku w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku.
Serdecznie dziękujemy za tak ogromne zainteresowanie naszym konkursem, zaangażowanie i wkład pracy włożony w przygotowanie treatmentów. Gratulujemy Finalistom i wszystkim uczestnikom konkursu, którzy pochylili się nad historią Triny Papisten.
Zadanie „Trina Papisten – konkurs dramaturgiczny i realizacja spektaklu” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz ze środków Miasta Słupska. Wartość dofinansowania ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wynosi 80 000,00 zł (całkowita wartość zadania: 164 000,00 zł; data podpisania umowy: 14.05.2024 r.). W ramach zadania realizowany jest Konkurs dramaturgiczny na sztukę teatralną oraz produkcja spektaklu inspirowanego historią ostatniej spalonej na Pomorzu „czarownicy” Triny Papisten.