spektatkle

„O jak odkrycie

Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku pod dyrekcją Dominika Nowaka, dyrektora naczelnego i artystycznego, zaskoczył bardzo pozytywnie na dwóch festiwalach w Toruniu i Gdańsku, z tego drugiego przywożąc jeszcze Złotego Yoricka za „Kupca Weneckiego” w reż. Szymona Kaczmarka. Warto trzymać kciuki za kolejne sukcesy tej instytucji.” „Subiektywny Alfabet Teatralny 2019” / Aram Stern / Miesięcznik Menażeria

„Ważny, dla niektórych bardzo kontrowersyjny – nie tylko dzięki wymowie ostatniej sceny – spektakl z Nowego Teatru w Słupsku to najważniejsza zdaniem jurorów inscenizacja dzieła Szekspira w sezonie 2018/2019 w Polsce. Dla Nowego Teatru to forma zaproszenia do teatralnej ekstraklasy, dla jego zespołu dowód, że dobry teatr może powstać z dala od wielkich ośrodków i uwagi mainstreamowych mediów, a dla widzów potwierdzenie, że mają w Słupsku zauważony i doceniony w kraju teatr, w którym warto bywać.“ „Festiwal wykorzystanych szans” / Łukasz Rudziński / Miesięcznik „Teatr”

„Na takie spektakle jak ten czeka się czasem nawet dekadę. […] Słupski Kupiec wenecki okazał się objawieniem minionego roku. Nie tylko wykroczył poza szekspirowską sztampę, ale i podarł przy okazji parę klisz na temat teatru prowincjonalnego i jego szans na ogólnopolską recepcję.” „Jak przegrywają Inni” / Łukasz Drewniak / teatralny.pl

Zrealizowanym ponad dziesięć lat temu w Teatrze Wybrzeże świetnym „Poskromieniem złośnicy” Szymon Kaczmarek udowodnił, że ma dla Szekspira swój własny teatralny język. W słupskim „Kupcu weneckim” ten język ukazał się w wersji dojrzale zradykalizowanej. Kaczmarek nie robi absolutnie nic nowego. Po prostu pyta Szekspirem o współczesność. Chodzi jednak o to, jakie pytania formułuje i jak je zadaje. Kupiec wenecki to przedstawienie bardzo dobre aktorsko, konsekwentne, spójne, wynikające z głębokiej lektury. To szereg trudnych pytań i tyleż bolesnych odpowiedzi. „Wymiana handlowa” / Anna Jazgarska / teatralny.pl