klub recenzenta
22 stycznia 2020

Podczas zapełniania ścian

Widzimy, że dzieciństwo bohaterów nie było usłane różami. Ich początkowy gniew i frustracje teraz mają sens. Ogarnia ich lęk… Recenzja/relacja spektaklu „M-2” w reż. Darii Kopiec autorstwa Natalii Mleczko, uczestniczki Klubu Recenzenta NT. Sztuka pod tytułem ,,M-2” w reżyserii Darii Kopiec, opowiada historię dwójki młodych ludzi, mężczyzny i kobiety, którzy zdecydowali się zamieszkać razem w […]




22 stycznia 2020

Pozwolić sobie na spokój

Przy wybitnej oprawie muzycznej na perkusji (Dominika Korzeniecka), emocje bohaterów zamieniane są w dźwięk. I tak, przy zagubieniu, niezrozumieniu, szaleństwie – odgłos bębnów i talerzy staje się wręcz nieznośny, wzbudza niepokój w odbiorcy. Recenzja spektaklu „M-2” w reż. Darii Kopiec autorstwa Natalii Kubiś, uczestniczki Klubu Recenzenta NT Wieczorem, 11 stycznia 2020 roku w Nowym Teatrze […]




22 stycznia 2020

Cisza i chwila spokoju

Między każdą wypowiedzią zawarta jest kolejna dawka ciszy i niezręcznych spojrzeń. Każdy z tych elementów tylko potęguje dyskomfort, niepewność, jaką można odczuć w ciągu kilku pierwszych minut spektaklu. Recenzja spektaklu „M-2” w reż. Darii Kopiec autorstwa Anny Jastrzębskiej, uczestniczki Klubu Recenzenta NT Nikłe światło. Cisza przerywana szelestem ubrań lub ledwo słyszalnym odgłosem przejeżdżających obok teatru […]




11 kwietnia 2019

„Kto mnie wybierze, dostanie tyle, ile jest wart”

Sztuka Wiliama Shakespeare’a „Kupiec wenecki” w reżyserii Szymona Kaczmarka miała premierę 16 lutego 2019 roku. Oryginał przełożony został przez Stanisława Barańczaka. W dniu premiery było ciężko o wolne miejsca na widowni. Spektakl niesamowicie wciągał widza w sceniczny świat bohaterów, pobudzał u widza ogromną ciekawość, jak i zaskakiwał poczuciem humoru i momentami grozy. Całe przedstawienie zawiera […]




11 kwietnia 2019

Kupiec wenecki 500 lat później

Kto by się spodziewał, że sztuka z XVI wieku będzie aż tak aktualna w XXI wieku? Co sprawia, że dzieło to przetrwało aż połowę tysiąclecia? Z pewnością jego spojrzenie na utrwalone stereotypy, które w “Kupcu weneckim” sprowadzają się między innymi do płci oraz religii. Tytułowa postać to Żyd Shylock, który jest opluwany i nienawidzony przez […]




11 kwietnia 2019

Sztuka klasyczna, spektakl nowoczesny

“Kupiec Wenecki” w oryginale jest jedną ze sztuk Szekspira. Niektórym aż ciężko uwierzyć, że pojawiła się na scenie w XXI wieku. A jednak, premiera spektaklu odbyła się 16 lutego 2019 roku w Nowym Teatrze w Słupsku. Niemal oczywiste jest jednak, że nie ujrzeliśmy sztuki w klasycznym wydaniu. Ukazano nam unowocześnioną wersję, tym samym dosadniej pokazując […]




23 lutego 2019

„Szekspir to jednak Szekspir”

„SZEKSPIR TO JEDNAK SZEKSPIR” Recenzja „Kupca weneckiego” 16 lutego w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku o godzinie 18:00 widownia na Dużej Scenie była zapełniona. Wszyscy zebraliśmy się zobaczyć premierowy spektakl „Kupca weneckiego”, dramatu Szekspira, który wyreżyserował Szymon Kaczmarek. Główne role zagrali: Monika Janik (Porcja), Wojciech Marcinkowski (Bassanio), Krzysztof Kluzik (Antonio) i Igor Chmielnik (Shylock). […]




11 grudnia 2018

„Czy klasyk nadal zachwyca?”

„Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie”, a szerszej publiczności znany po prostu jako „Pan Tadeusz”, to dwunastoksięgowa epopeja pisana trzynastogłoskowcem. Brzmi to jak coś wielkiego, i jest tak nie bez powodu, ponieważ jest to jeden z najpiękniejszych zabytków narodowych, spisany godną pochwały polszczyzną, utwór doceniany przez pokolenia. Jednak dziś w XXI wieku trzeba odpowiedzieć […]




11 grudnia 2018

Klasycznie a zarazem współcześnie. Recenzja „Pana Tadeusza”

Oglądanie „Pana Tadeusza” w wydaniu Nowego Teatru zupełnie nie przypomina mozolnego czytania opasłej lektury. Adaptacja Dominika Nowaka jest przejrzysta i przystępna dla odbiorcy. Oczywiście niemożliwością było pomieścić tak rozbudowany tekst w zaledwie dwóch godzinach. Koniecznością było wyrzucenie wielu wątków i skrócenie całej akcji do minimum. Niemniej uważam dobór scen za trafiony i spójny ze sobą. […]




4 lipca 2018

PIERWSZY POWIEW „TLENU”

Na osobie, która teatrem zainteresowała się dopiero niedawno „Tlen” wywarł niesamowite wrażenie. Jest to spektakl zdecydowanie nowatorski i niekonwencjonalny, właściwie eksperyment rosyjskiego pisarza Iwana Wyrypajewa. Reżyser – Aleksandra Skorupa – obrała sobie za cel wersję z duetem, zagranym przez Wojciecha Marcinkowskiego oraz Monikę Janik, a muzykę na żywo grał zespół Ze Velocipedes. Autor postanowił stworzyć […]